Är vi skitmänniskor?

Är vi med borderline skitmänniskor. Vid googling får man upp en hel del sidor där personer varnar andra för att beblanda sig med någon som har borderline. Jag är medveten om skiten jag gjort mot mitt ex, jag vet att jag är svår att leva med och svår när man kommer mig nära. Jag vet också att jag är en människa som alla andra som inte förtjänar att bli övergiven på grund av min diagnos. Jag förstår att andra, liksom jag, väljer att inte berätta om det. För vissa psykiska besvär är inte lika acceptabla som vissa, även om psykisk sjukdom är något som är ganska tabu att prata om (anser jag). Dock är jag uppvuxen i en familj där det inte är någon hemlighet att psyket ställer till mycket.

En annan sak jag funderar på ibland är de människor som istället säger att borderline är en diagnos de sätter på folk de inte hittar något annan fel på, som en sorts slasktrattsdiagnos. Bland annat min lillebror har den uppfattningen. Men det finns ju kriterier, och borderline finns med i diagnossystemen, det finns frågor och intervjuer för att ta reda på det. Min egen diagnos kan tyckas påkastad av vissa då min läkare ställde den fort och bara gett mig ett formulär att fylla i. En sorts själv skattning kopplat till personlighetsstörning. Sedan har hon inte pratat med mig om svaren. Men för mig är det 100% säkert att jag har Borderline. Redan från första gången jag läste och hörde om det har jag känt det. Jag uppfyller kriterierna, mer än de fem som är minsta antal och jag har uppvisat ”symptomen” under en lång tid. Jag ska gå in närmre på just kriterierna och hur det stämmer in på mig någon dag. Kanske ta ett eller två kriterier i taget.

Nu ska jag försöka sova så jag orkar lämna sonen på dagis imorgon. Två dagar kvar innan sommarlovet. Godnatt!

~ av Borderlinemum på juni 29, 2011.

Kommentera

 
