Att inte bry sig om sitt barn

Hur kan man strunta i sitt eget barn? Det barn man själv valt att ha? Jag kan inte förstå det. Min son är mitt allt och jag skulle inte klara en dag utan att veta hur han har det. Sonens pappa däremot tycks inte bry sig. Jag ska inte behöva fråga honom när han ska träffa sin son. Jag ska inte heller bli anklagad för att hindra honom när han inte ens frågar. Det enda jag sagt är att jag inte vill att sonen ska vara hemma hos honom när hans ”inneboende” är där, och jag har en bra anledning till det. Jag har förr i tiden introducerat män i min sons liv. Män min son knutit an till och kommit nära. Som han sedan förlorat. Jag vill inte att han ska utsättas för fler förluster. Varken orsakade av mig eller hans pappa. För han mår inte bra av det. Men jag har absolut inte förbjudit honom att träffa vår son.

Senast vi hördes av var när han var med i skolan på sonens första skoldag i onsdags. Sedan dess har det varit tyst. Jag orkar inte jaga honom mer för att rädda hans relation med vår son. Det är något han själv måste ta tag i. Jag kommer säkerligen få höra att jag förbjudit honom. Men det kan jag ta då jag vet att jag inte har gjort det. Dessutom har han inte försökt och det kan han inte skylla på någon annan. Att jag inte kunnat se vilken typ av människa han är är något jag får skylla mig själv för. Men jag vägrar tro att detta var hans önskan. Men kanske skulle jag må bättre om jag trodde det. Jag är olycklig med honom och olycklig utan honom. Men då är jag hellre olycklig utan honom faktiskt. För då kan jag bestämma över mig själv och skaffa nya drömmar att uppnå. Men just nu har jag faktiskt inga drömmar. Det enda jag försöker just nu är att vara en bra mamma till min son. Hoppas jag lyckas med det i alla fall…

~ av Borderlinemum på augusti 22, 2011.

Kommentera

 
