Det går inte

Det går inte att ändra andra människor. Det är helt omöjligt. I alla fall vad jag erfarit. Jag försökte mitt yttersta att ändra mig själv, vilket till viss del funkade om jag stängde av vissa känslor och tog lite mer skit, men att ändra mitt ex funkade inte. Eller att få honom att vilja förändras, än mindre förstå att han behövde förändra vissa saker. Jag tycker om honom som han var, i alla fall i början, men ju längre vi varit tillsammans desto mer förändrades han till det sämre. Han skyllde på mig, att det var jag som förändrat honom. Kanske var det så. Vissa av de dåliga sidorna han fick hade redan funnits där men inte i samma utsträckning. De kom fram mer och mer ju längre tiden gick. Jag håller mig själv skyldig till en del av det som hänt, samtidigt vet jag att det inte bara var fel på mig. Jag har insett det nu. Och hur mycket jag än vill att han ska bli den han en gång var så har jag förstått att det inte kommer bli så. För han ser inte sin förändring och sina dåliga sidor. Detta betyder inte att jag fullt ut har accepterat detta, men jag kämpar med det varje dag. Varje dag intalar jag mig själv att det är förgånget och gammalt och det gör fortfarande ont. Men jag tillåter inte mig själv att kännas vid det onda. För det gör för ont. Ja detta var bara lite öppnande av mitt hjärta helt utan någon speciell anledning.

~ av Borderlinemum på september 6, 2011.

Kommentera

 
