Hetsätning

Många som hetsäter gör det i samband med självspäkning, alltså att de kräker upp maten efter hetsätning. Men det finns också personer som hetsäter utan självspäkning, där jag kommer in. Jag kan äta sjuka mängder fet mat, godis, chips, kakor o.s.v. för att dämpa ångest, men jag gör inte av med det på något vis. Därför kan jag gå upp ett sjukt antal kilon på en riktigt kort tid. Jag står i kö för en överviktsoperation, men där står att om man har en personlighetsstörning så ska man inte göra en operation. Jag förstår att mitt överviktsproblem ligger psykiskt, och att det finns en risk vid operationen att man tar sitt matberoende till ett annat beroende så som alkohol eller liknande. Men eftersom jag är medveten om detta tycker jag att det gör det bättre, för jag kommer vara extra försiktig. Men samtidigt kan ångesten bli för stor när jag inte kan döva den genom att äta.

Min vän K ringde till mig idag. Hon har tjatat länge om att vi ska träffas. Men jag finner ett lugn i att bara vara med mig själv hela dagarna. På så sätt beskyddar jag mig från att bli sårad. Hon har redan sårat mig genom att låta hennes sambo bestämma om, när och hur vi ska träffas. Men idag hade hon tydligen diskuterat med honom om att få åka till min stad för att lämna tillbaka en gåstol som hon lånat av mig till sin dotter. Fast hon ville inte komma hem till mig då jag har skaffat katter, och då tänkte jag bara att då får hon väl skita i det. Hon har varit hemma hos min mamma innan och mamma har både katt och hund. Men det är hennes sambos ord jag förstår det. Jag uttryckte för henne att jag inte kommer åka till stan för jag har inga pengar och dessutom inte klarar att orka buss längre. Men K har ingen erfarenhet av psykiska bekymmer och är mer av ”ryck upp dig” typen. Visst kan det vara svårt att förstå något man inte vet något om, men man behöver för den sakens skull inte bagatellisera saker. Och passar det inte för henne att komma hit eftersom jag har två harmlösa kattungar så kan hon låta bli. Jag orkar inte ändra på mig själv för att göra andra nöjda längre.

~ av Borderlinemum på september 14, 2011.

Ett svar to “Hetsätning”

  1. […] mitt inlägg tidigare idag kunde ni läsa om min vän K. Får väl ta tillbaka lite av det negativa jag skrev […]

Kommentera

 
