Hur funkar man

Hur funkar man som person om man passar ett annat barn när man träffar sin son för första gången på en månad. Eller passar och passar pappan tittar på fotboll och slumrar medan barnen leker. Eller ja min son ville gå ut och leka och vara ensam med sin pappa men fick intetdera. Den andra pojken fick tydligen inte gå ut. Som ni förstår pratar jag om exet och sonen och deras dag ihop. Sonen skulle lämnas hos mig klockan sex senast, men de kom halv åtta istället. Detta för att exet kollade på fotboll och var barnvakt åt sin inneboendes barn. När sonen kommer hem halv åtta har han inte ätit sen lunch och jag får därmed ställa mig och laga mat. Exet får ju tänka på att vår son är ett barn och de behöver äta och de äter inte vad som helst. Dessutom är sonen väldigt smal och han behöver verkligen få i sig mat flera gånger om dagen. Han får lagad mat två gånger om dagen och macka eller fil när han är hungrig där emellan. Jag är väldigt noggrann med att se till att han äter då han sällan säger ifrån själv att han är hungrig. Men exet förstår inte. Sedan hade han sagt till sonen att han inte ville träffa honom mer ifall han inte lyssnar. Säger man så till ett barn? Så sonen vill inte träffa honom mer sade han. Dessutom kan exet inte förvänta sig att sonen ska lyssna på honom när han aldrig funnits till hands innan och hjälpt till med uppfostran. Dessutom uppför sig sonen illa när han inte får den uppmärksamhet han behöver. Han gör inte det för att vara elak.

Jag är riktigt förbannad just nu och jag skrev ner dessa saker till exet på ett sakligt sätt men då fick jag ett sms tillbaka att jag borde besöka ett mentalsjukhus. Jaha ja tack för det. Tryck ner mig ner jag redan mår sämre. Men jag ska inte ta åt mig för jag är en mycket bättre förälder än vad han är och det grundar jag bland annat på att jag är sen som alltid finns till hands för sonen, tröstar honom, nattar honom varje kväll och läser för honom varje kväll. Det enda bra med sonens pappa är att han hade köpt en massa kläder och två par nya skor till sonen idag. Men han ska inte tro att hans pengar kan köpa sonens kärlek. Barn fungerar inte så. Inte mitt barn i alla fall…

~ av Borderlinemum på september 24, 2011.

Kommentera

 
