DBT

Idag var jag på första möte om DBT (dialektisk beteendeterapi). Kvinnan jag träffade var väldigt trevlig, samtidigt som hon ställde mycket frågor om min borderline för att se hur just mina svårigheter yttrar sig. Jag tror att dbt är precis vad jag behöver om jag brukar allvar med det. Men som vanligt blir jag rädd för förändring. Vem är jag om jag inte är som jag brukar vara? Vem är jag innerst inne? Hur är det att inte må dåligt när att må dåligt är det enda jag vet.?

Som vanligt efter att ha rotat i hjärnan känner jag mig ledsen och ångestfylld. Har idag pratat om mycket av det jag stängt inne och förnekat så länge. Jag kände mina känslor för första gången på länge. Just nu ligger jag i sängen och gråter och det känns skönt. Befriande. Jag behöver inte vara rädd för att känna. Jag kommer inte tappa taget om verkligheten. Men det är det jag är rädd för att göra. Därför stänger jag allt inom mig. Men en dag kommer det brista och då rejält. Jag har många anledningar att gråta och det är inget fel med det. Det är ingen som ser mig, ingen som tröstar och det är precis så jag vill ha det. Nu ska jag försöka sova tårarna till trots. Godnatt.

~ av Borderlinemum på mars 28, 2012.

Ett svar to “DBT”

  1. Stor kram till dig. Och vad duktig du är som klarat dig så länge utan cigaretterna, var stolt över dig själv! Och jag vet hur det är när man är på väg att få hjälp eller liknande… man blir så rädd… för att må dåligt är man ju van vid, det är ju en slags trygghet… jag har själv haft det riktigt kaos i huvudet sedan jag började gå på psyk och fick reda på att jag har borderline och misstänkt adhd. Ena stunden känner man sig liksom lättad och hoppfull och nästa stund känns det bara jobbigt och man ångrar nästan att påbörjat något… men hoppas verkligen att dbt är något för dig! Och jag vet hur ont det gör när den man tycker om sviker… P, som jag var ihop med, gjorde ju slut och nu är han typ tillsammans med en annan tjej. Gör skitont..

Kommentera

 
