Mysig fredag trots allt

Efter vårt tjafs hade sonen och jag en ganska mysig fredag ändå. Men varje kväll när han ska lägga sig pratar han om hur dålig han är. Jag vet att det hör lite till adhd att ha låg självkänsla men jag förstår inte var sonen får ifrån att han skulle vara dålig. Jag berömmer alltid honom och hans goda sidor, personalen i skolan likaså. Hur förklarar man för en sexåring att han måste älska sig själv? Han är ju världens underbaraste och det gör så ont i mig att hans självkänsla är så låg fast jag gjort allt för att den inte ska vara det?

Imorgon ska han träffa sin pappa som säkert har en stor del i varför han känner så. Att min mamma inte älskat mig har haft stor roll för allt negativt i mitt liv och sonen känner säkert likadant om sin pappa. Han uttryckte själv idag att hans pappa inte är någon bra pappa. Vad ska jag säga då? Ska jag ljuga och säga att nej det är han inte alls? Nej det kan jag inte. För jag försöker få sonen att förstå att han får känna och tycka som han vill. Att det aldrig är fel. Saken är ju den att jag vet att hur mycket jag än försöker så kan jag inte ta hans pappas plats i hans liv. Han ser ju alla andras pappor och hur de är mot sina barn. Stackars min lille pojke. Det är ju bara hans pappa som kan bevisa att han älskar honom, ingen kan göra det åt honom. Och jag kan inte ändra hur hans pappa är. Det går inte så länge han inte inser sina fel. Det känns bara så jobbigt just nu. Både jag och sonen hade säkert mått bättre om hans pappa bara försvann från jordens yta men det går ju inte. Han kommer ju alltid vara sonens pappa hur lite han än bryr sig.

~ av Borderlinemum på maj 4, 2012.

Kommentera

 
