Inget mellanting

Det finns aldrig något mellanting. Antingen sova helt för mycket eller helt för lite. Äta helt för mycket eller helt för lite. Få känslor med för stark intensitet eller stänga av känslorna helt. Antingen älska eller hata. Antingen är det fem på skalan eller noll på skalan. I allt. Lagom finns inte för mig. Jag vet inte hur mycket som är normalt. Av någonting. Det sägs att vi med borderline känner känslor starkare än andra och det måste vara sant. Det är därför ingen annan kan förstå. Förstå varför jag reagerar så starkt som jag gör. Älskar så mycket som jag gör. Varför jag hatar efter minsta lilla fel. De kallar mig oberäknelig. Det är väl så det verkar för andra. Men för mig är det fullkomligt naturligt för det har alltid varit så för mig. Jag ger allt eller inget. I allt jag tar mig för. Det blir för mig ett hemskt svängande upp och ner och fram och tillbaka och det blir oerhört jobbigt för mig. I hela mitt liv har jag känt mig missförstådd. Invaliderad av omgivningen. För de kan inte förstå hur jag känner och upplever saker och ting. De har aldrig gått i mina skor. Jag önskar att alla någon gång kunde prova att gå i mina skor om så bara för en dag, att de bara för en dag ska få känna hur det känns att vara jag, hur det känns att fightas mot demonerna. Sorgen, ilskan och rädslan. Det som för mig är vardag men för andra är oerhört svårt att förstå. Mest av allt önskar jag att sonens pappa för en dag kunde sätta sig in i hur jag känner. Men jag vet att det är omöjligt. Därför får jag finna mig i att vara missförstådd resten av mitt liv. För ingen kan någonsin förstå.

~ av Borderlinemum på juni 8, 2012.

Kommentera

 
