Hem

Var precis en sekund från att skära mig. Stod i badrummet några cm från rakbladen och jag var så nära att sträcka mig efter dem. Men jag gjorde det inte. Jag tryckte ner impulsen och lämnade snabbt badrummet. Hjärtat bankar och jag vill fortfarande skära. Men nu ligger jag nerbäddad i sängen och orkar inte gå upp.

Från det ena till det andra så kan jag många gånger tänka ”jag vill hem”, när jag är i mitt hem. Vad jag menar med hem vet jag inte. Det är en sån tanke som bara flyger förbi. Men hur ska jag kunna ta mig hem när jag inte vet var hemma är. Är det där jag är trygg? För i så fall har jag inget hem. Är det med människor som får mig att känna mig trygg? Jag har inga såna människor i mitt liv längre. Är det på ett ställe där alla krav och känslor försvinner? För i så fall vet jag var det är. På andra sidan. Sidan efter livet. Döden. Är det döden som menas med hem i den tanken?

Jag tänker fortfarande mycket på sonens pappa. Jag försöker att leva igenom det. Kanske finns det en väg ut på andra sidan. Kanske kan kärleken dö ut. På 16 månader har den inte gjort det, men kanske om jag ger det mer tid. Kanske om jag låter såret läka. Men jag vill ju inte ge upp hoppet och drömmen. Det är där det blir så fel. För hur kan jag ge upp den största kärleken i mitt liv? Min dbt terapeut menar att jag måste acceptera verkligheten så som den ser ut. Alltså att jag och sonens pappa inte lever ihop. Just nu säger hon. För allt handlar om här och nu. För som hon säger kan jag inte veta hur framtiden kommer se ut. Men om jag ska se rationellt på verkligheten och framtiden så är det att acceptera att det aldrig blir han och jag igen. Och hur accepterar jag det?

~ av Borderlinemum på juni 12, 2012.

Kommentera

 
