Dåligt samvete

Jag och sonen var på bio igår och såg filmen modig. Den handlade om en prinsessa som inte ville vara prinsessa och den var ganska tuff och inte som andra prinsessfilmer. Min son är rädd för häxor. Klart var det en häxa i filmen. Vad är en prinsessfilm utan en häxa… Fan oxkså. En hemsk Björn var där också och filmen var ganska mörk och högljudd ett tag. Sonen blev rädd och ville gå därifrån. Men jag tycker att har man betalt för en film så stannar man. Han blev absolut inte hysterisk eller fick panik i alla fall så han fick sätta sig i mitt knä och blundade när det var läskigt. Det var ju inte förrän i slutet på filmen han blev rädd. Så vi såg färdigt filmen. Jag hade lite dåligt samvete för att vi inte gick därifrån. Kände mig som en dålig mamma. Efter filmen var allt lugnt och jag och sonen promenerade hem och allt var bra. Tills tidigt imorse då sonen vaknade av mardröm. Då eldades ju mitt dåliga samvete på. Vad fan gick vi inte därifrån för? Jag bekräftade sonens rädsla inne på biografen och tröstade honom och hade honom i knät för att dämpa rädslan. Jag gjorde vad jag trodde var bäst. För någon dag kanske de ser på film med skolan eller nåt och då kan han ju inte bara rusa därifrån. Oftast är det tecknade filmer han är rädd för, inte med riktiga människor. Några andra filmer han blivit rädd för är prinsessan och grodan och Trassel. Jag får helt enkelt försöka läsa mig till vilka filmer han kommer klara av. Jag var från början lite osäker till just filmen Modig
som vi såg igår för jag tänkte att kanske skulle sonen bli rädd.

Oj detta blev visst ett ganska långt inlägg om ett biobesök. Behövde bara få ur mig tankarna och känslorna kring det.

~ av Borderlinemum på september 9, 2012.

Ett svar to “Dåligt samvete”

  1. Åh vilken svårt situation! Svårt att veta vad som är ”rätt” och ”fel” att göra. Jag tänker som så att genom att gå mitt i filmen, så kanske hans rädsla hade förstärkts ytterligare för det på skärmen är ju faktiskt inte verkligt.. samtidigt gav det honom mardrömmar, men å andra sidan så är inte heller dem farliga och kommer gå över. Svårt!

Kommentera

 
